Ungdomskor fra 5. klasse

Ungdomskoret synger hver torsdag kl. 17-18

I Ungdomskoret synger vi 2-4-stemmige sange i alle stilarter: pop, klassisk, viser, salmer, folkemusik mm. Vi arbejder med body percussion, læser noder, øver sangteknik, synger solo. en gang om året opfører vi et stort korværk med orkester på sammen med 2 andre korværk. i 2024 opfører vi korværket Stabat Mater af Pergolesi.

Hvert år op til jul er vi med i Tivolis Luciaoptog sammen med 4 andre kor – I år var vi 110 sangere – det var en kæmpe oplevelse (læs omtale fra Allerød Nyt her).

Sangerne i Ungdomskoret har et stækt og rummeligt fællesskab hvor vi tør være både stærke og sårbare sammen. Der er altid plads til nye medlemmer, så kig endelig forbi og se og hør hvad vi laver.

Beskrivelse af Ungdomskorets aktiviteter i foråret.

Fredag d. 2. februar er der Kyndelmisse fællesspisning i Sognegården. Det er kl. 17-19 og hele jeres familie er velkommen til at komme til suppe og pandekager. Vi er blevet bedt om at komme og synge et par Kyndelmissesange og synge for på fællessange.

Hjælp søges: Søndag d. 11. februar er der fastelavnsgudstjeneste. Jeg selv er på ferie, men Line (pianist) tager sig af spire-og børnekorene. Hun har dog brug for et par ekstra hænder til at holde øje med de små, for Line skal også spille orgel til gudstjenesten, så er der 3-4 (eller flere) af jer, der har mulighed for at komme den dag, så bliver vi glade. I behøver ikke være klædt ud 😉 Det vil være helt perfekt, hvis I (eller et par af jer) kan komme de sidste en eller to torsdage inden enten til spirekorprøve kl. 14.30-15.30 eller børnekorprøve kl. 15.45-16.45 og øve sangene og se, hvordan det hele foregår. Som tak for hjælpen giver jeg flødeboller til alle efter vinterferien 😊

Og så starter vi jo på Pergolesi-projektet. For jer, der ikke var med sidste år, kommer her en lille beskrivelse af projektet:

I fællesskab med Hillerød Kirkes Pigekor og Frederiksberg Sogns Ungdomskor skal vi opføre et stort korværk af Pergolesi, der hedder Stabat Mater. Teksten er på latin – det skal man lige vænne sig til 😊 Det er virkelig flot musik og tilhørerne sidste år var meget imponerede. Vi bliver lidt over 50 sangere! Der er et lille orkester, der spiller til og vi skal lave 3 koncerter. Der bliver også en generalprøve og en fællesprøve. Vi øver stille og roligt numrene igennem til korprøverne frem til generalprøven.

Det er selvfølgelig bedst hvis man kan være med til alle tre koncerter, men det er også ok, at man er med til nogle af dem, hvis man f.eks. skal rejse på påskeferie.

Jeg håber også, at jer der normalt skal gå tidligt om torsdagen, kan gøre en undtagelse d. 7. marts.

Til jer, der var med sidste år: Det er muligt at melde sig som solist til de satser, der blev sunget af de to solister sidste år. Vi håber at alle satserne kan blive sunget af korsangere. Sig endelig til, hvis du gerne vil være prøve at synge duet eller lille kor på nogle af satserne.

Her er oversigt over fællesprøver og koncerter:

Torsdag d. 7. marts: Fællesprøve i Lillerød Kirkes Sognegård kl. 17-19 (!)

Generalprøve lørdag 16. marts er i Hillerød Kirke gerne 11-15

Koncerterne er:

Torsdag 21. marts kl. 19.30: Koncert i Hillerød Kirke (forprøve 17.00)

Lørdag 23. marts kl. 17.00: Koncert i Engholmkirken, Allerød (forprøve 15.00)

Søndag 24. marts kl. 17.00: Koncert i Frederiksberg Kirke (forprøve 15.00)

Der bliver også et par søndagsgudstjenester, vi skal synge til. På onsdag mødes jeg med præsterne og aftaler hvornår, så de datoer får I i næste uge.

Sommerkoncerten bliver 13. juni kl. 17

Hvad laver vi?

Korsang handler først og fremmest om sangglæde og fællesskab.

Korsang er stærkt vanedannende og man får rigtig gode venner af den slags man kan grine og pjatte med.

Vi synger med til højmesser, børne- og familiegudstjenester, laver Luciaoptog og synger koncerter. En gang om året tager vi på korstævner med andre kor og holder kordage i sognegården med god tid til at hygge med hinanden.

Der er ikke optagelsesprøve til koret – alle er velkomne.

Det er gratis at synge i kor i Lillerød Kirke. Til gengæld beder vi om at man bakker op omkring aktiviteterne, korene deltager i og så vidt muligt deltager i alle korets arrangementer. Kor er en holdsport – det fungerer bare bedst, hvis alle er med.

Første korprøve efter juleferien: torsdag 11. januar 2024.

Klik her for tilmeldingsformular

… eller tilmeld dig personligt til korleder Susanne Østergaard